Het eerste weekje in Azië - Reisverslag uit Rijssen, Nederland van Kristel Geerlng - WaarBenJij.nu Het eerste weekje in Azië - Reisverslag uit Rijssen, Nederland van Kristel Geerlng - WaarBenJij.nu

Het eerste weekje in Azië

Blijf op de hoogte en volg Kristel

28 Februari 2015 | Nederland, Rijssen

Zijn we weer! Ondertussen zit ik al een week op het prachtige eiland, maar de reis hierna toe ging toch niet zo gemakkelijk als gehoopt..
Het begon meteen al goed met een paar uur vertraging op Schiphol. Hierdoor kwamen we dus later dan gepland aan in Istanbul, waar het volgende vliegtuig richting Kuala Lumpur ook nog eens 5 uur vertraging had. Dit kwam vanwege een grote sneeuwval in Istanbul. 11 uur later stapten we vervolgens uit het vliegtuig bij Kuala Lumpur en daar was het meteen tropisch warm, een hele overgang dus.

Maargoed, vanwege de vele vertragingen hadden we natuurlijk onze laatste vlucht van Kuala Lumpur naar Denpasar gemist. We moesten dus eerst nog weer nieuwe vliegtickets kopen en de eerste vlucht zou pas een dag later gaan. Maar ach, we hebben er ook mooi gebruik van kunnen maken, want we hebben een fijn hotel opgezocht waar we konden overnachten. De volgende dag hebben we een sightseeiing door Kuala Lumpur gemaakt en hebben een aantal bekende gebouwen bekeken. Ik wist van verhalen al dat Maleisië een schoon land was, maar in deze stad was werkelijk nérgens rotzooi te bekennen. De wegen zagen er ontzettend mooi uit en er wordt daar genoeg uit de kast getrokken om de omgeving ook mooi aan te kleden. Naar ons idee begon het zelfs ‘fake’ te lijken, want als klap op de vuurpijl kwam er zelfs een man voorbij die de straat aan het dweilen was *KOEKKOEK*!

24 uur later dan gepland landden we dan eindelijk op Bali, het was toen 1 uur 's nachts en we moesten nog drie uur met een krakkemikkig busje door de bergen naar onze huizen in Singaradja rijden.
Eenmaal aangekomen in ons huisje hebben we onze koffers neer geploft en zijn we lekker gaan slapen. Ik deel mijn huisje samen met Nadine en Nicole en natuurlijk is dit onwijs gezellig. Het was alleen wel even omschakelen, want wij als Nederlandse verwende dames zijn natuurlijk niet gewend om je huis te delen met o.a. kakkerlakken, gecko's en salamanders. Maar de eerste insectenspray is inmiddels al op dus we zijn op de goede weg om alles weg te jagen ;-). Daarnaast is ons huisje door de flinke regenbuien al zo blank komen te staan dat zelfs onze slaapkamers nat waren. Gelukkig kwam er de volgende dag zo’n goede klusjesman langs om het dak te repareren, dat het twee dagen later weer net zo nat was.. We moeten het voorlopig dus nog schoonmaken met onze handdoeken.

Zondagmiddag zijn we naar het Rinihotel in Lovina (kwartiertje van Singaradja) gegaan waar we lekker even hebben gezwommen, gegeten en scooters hebben gehuurd. Dit was echt even wennen want het verkeer in Bali is echt gevaarlijk wanneer je niet goed oplet. Ze rijden hier links en je wordt van beide kanten ingehaald en de scooters crossen werkelijk overal tussendoor. Ontzettend grappig ook om te zien dat mensen hier met bijvoorbeeld vier personen op één scooter zitten, grote hokken met levende kippen achterop vervoeren of zelfs in de ene hand een baby vast houden en met de andere hand gas geven...
Verder hebben we kennis gemaakt met de universiteit Undiksha, waar we de komende acht weken, elke maandag en dinsdag heen gaan om wat meer over de Indonesische taal en cultuur te leren. Daarnaast hebben we de projecten van de andere studenten bezocht en gekeken wat zij precies willen gaan doen. Ook zijn we langs de Bali Mandara School gegaan, waar Kim en ik onze stages zullen gaan lopen. Dit is met de scooters ongeveer drie kwartier rijden.

Bali Mandara is een middelbare school waar de armste en intelligentste kinderen van Bali heen kunnen komen om daar gratis onderwijs te volgen. De kinderen verblijven daar ongeveer het hele jaar intern en zien hun familie dus voor lange tijd niet. Leadership' en 'discipline' woorden zijn die centraal staan in hun visie en het is dus een totaal ander onderwijsconcept dan dat ik in Nederland gewend ben. We werden ontzettend enthousiast ontvangen door de staf en ze lieten ons meteen het huisje al zien waar Kim en ik zullen slapen wanneer we intern zullen gaan, het voelt nu al alsof we echt tot het team horen.

Maar natuurlijk vieren we ook nog een klein beetje vakantie. Donderdag zijn we bijvoorbeeld naar een ontzettend mooie waterval geweest, waar we heerlijk konden zwemmen en gisteren hebben we een drie uur lange wandeltocht door de rijstvelden gemaakt, waarbij we onderweg bij een familie uit een bergdorpje verse kokosnoot hebben gegeten (waarbij een man als een aap de 15 meter hoge boom in klom om ze eraf te gooien). Heel bijzonder om alles zo te zien. En natuurlijk is elke dag uiteten gaan ook totaal niet verkeerd ;-).
Vanaf maandag zal het ‘serieuze leven’ hier dan echt voor ons gaan beginnen en zal ik al mijn nieuwe ervaringen hierop posten, tot dan!

Heel veel liefs vanuit het geweldige Bali